AIRCO ONDERHOUDSBEURT

AUTO ELEKTRONICA

 

Als auto airco specialist nemen wij de tijd om alle aandacht te geven aan uw airco systeem.

Onze airco-onderhoudsbeurt omvat de volgende werkzaamheden:

 

1.Als eerste controleren wij de werking van het systeem onder andere met behulp van een speciale vloeistoftester. Dank zij deze test kunnen wij al meteen vaststellen of onderhoud nodig is, maar ook of er niet eerst een meer ingrijpende reparatie gewenst is.

 

2.Als uit de eerste test blijkt dat waarschijnlijk een onderhoudsbeurt voldoende zal zijn voor weer een storingvrij aircosysteem gaan wij verder met het leeghalen van het systeem;

 

3.Vervangen van de filterdroger (indien noodzakelijk). Normaal gebeurt dit om de twee vullingen en zonder meer na reparatie aan het systeem;

 

4.Nu wordt het systeem met behulp van stikstof onder druk, soms wel oplopend tot 10 bar, gebracht om daarna met een speciale lekvloeistof te kijken of er een lekkage is. Als extra zekerheid controleren wij ook nog eens een speciale lamp en met een zogenoemde gaslekzoeker naar lekkages;

 

5.Als er geen lekkage wordt waargenomen gaan wij het complete systeem gedurende een half uur vacumeren (ontvochten).

Dit is een extra controle op vacuümlekkages maar zo halen wij meteen het eventueel aanwezige vocht uit de installatie.

Bedenk dat twee theelepeltjes vocht al funest kunnen zijn;

 

6.Na het vacumeren wordt het systeem met de juiste hoeveelheid speciale airco olie bijgevuld. Dit bijvullen is geen sinecure,

te weinig olie is begrijpelijk een probleem maar onderschat niet de problemen die kunnen ontstaan door een teveel aan olie;

 

7.Afhankelijk van de inhoud van het systeem wordt 2 tot 10 cc fluor bijgevoegd, bij een volgende controle kunnen dan eventuele (kleine) lekkages sneller opgespoord worden;

 

8.De juiste hoeveelheid koudemiddel wordt in het airco systeem gepompt. Nu kan de compressor zijn werk weer doen en wordt

de airco werking en de diverse drukken in het systeem gecontroleerd;

 

9.Tijdens de onderhoudsbeurt is er een extra controle van condensor. Vaak moet deze extra aan de voorzijde worden gereinigd om vliegen ed te verwijderen. Tevens geven wij extra aandacht aan de ruimte tussen condensor en koeler. Hier hoopt zich vaak vuil en bladeren op. Doe je dit niet, dan bestaat er meer kans op lekkage omdat aluminium extra corrosie gevoelig worden dank zij het de bijtende stoffen die verterende insecten en bladeren kunnen veroorzaken;

 

10.Wij controleren de goede werking van drukschakelaars, ventilatoren en blowers;

 

11.Dank zij een gerichte controle van alle slangen en leidingen voorkomen wij dat deze spanningvrij gemonteerd zitten en dat ze

nergens langs schuren of anders beschadigd kunnen worden;

 

12.Uiteraard worden de aandrijfriemen op slijtage en spanning gecontroleerd. Een te slap gespannen aandrijfriem kan een verminderde koelprestatie veroorzaken, terwijl een te strak gespannen riem een vroegtijdig einde van de compressor kan betekenen;

 

13.De verdamper (in het dashboard) en de luchtkanalen worden gereinigd met een bacteriedodend materiaal. Niet alleen rondom de verdamper maar ook via inlaatkanalen spuiten wij het reinigende goedje naar binnen. Een goed werkende airco en een gereinigd systeem zorgt ervoor dat vieze luchtjes normaal tot het verleden horen; Is er een extreem "bacterieprobleem" dan is alleen ultrasone reinigen een oplossing. Hiervoor bent u wel iets extra geld kwijt.

 

14.Het interieurfilter wordt gecontroleerd en zo nodig vervangen. Als vervanging van het interieurfilter nodig is, leveren en monteren wij deze voor slechts € 20,- p.s..

 

15.Nog even de invulling van het (airco)onderhoudsboekje en wij zijn er van overtuigd dat u weer de nodige kilometers met een prima werkende airco verder kunt.

 

 

 

CHIPTUNING

de hele zomer

alle chiptuningen

aan

 

300€

AIRCO

vullen van de airco

 

70€